10 דברים שלא ידעתם על מבצע "על כנפי נשרים"

    דוד גדנקן | צילום: ויקיפדיה No Comments on 10 דברים שלא ידעתם על מבצע "על כנפי נשרים"
    0:30
    16.05.24
    איתי גדסי No Comments on ברקע חוק הגיוס: מועצת החכמים מקימה ועדת ראשי ישיבות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתום מלחמת השחרור, הייתה סכנה לחייהם של היהודים בארצות ערב. לאחר שהובן בארץ כי סכנה מיוחדת לשארית הפליטה היהודית בתימן, הוחלט להעלותם ארצה. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על מבצע 'על כנפי נשרים'.

    א. בשנים 1949 ועד 1950 יזמה ישראל מבצעים להעלאת יהודי תימן לארץ ישראל. הייתה זו החלטה לנסות ו"לחסל" גלות תימן יחד עם גלויות נוספות בארצות ערב.

    ב. בספר שמות (פרק י"ט פסוק ד) נאמר "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי". מפסוק זה נלקח שם המבצע שתוכנן להעלאת יהודי תימן, "על כנפי נשרים".

    ג. למבצעי העלאת יהודי תימן ארצה היו גם שמות נוספים לתקופותיהם השונות. הידוע ביותר הינו מבצע "מרבד הקסמים". יהודי תימן שלמרות מצבם הסביבתי הקשה, קראו למבצע העלאתם ארצה "ביאת המשיח".

    ד. יהודי תימן עלו בעבר הרחוק ארצה בכוחות עצמם. במהלך רגלי צעדו בדרכי המדבריות, בקשיים עצומים אולם בנחישות רוח בצעידה עד הגעתם לארץ ישראל. היה זה בשנת 1862 ובשנת 1881. עליה הידועה בשמה "אעלה בתמ"ר". חייבים לציין כאמת היסטורית שעליית התימנים קדמה לזו הקרויה העליה הראשונה מאירופה.

    ה. הסוכנות היהודית החלה כבר בשנים 1939 ועד 1942, תקופת מלחמת העולם השניה, בהעלאת יהדות תימן. היה זה טפטוף של זרם דק של עולים. הקבוצה הראשונה היתה של כ540 נפש . בשנים 1943-1944 עלו ארצה למעלה מ4200 עולים מתימן. אז סגרו השלטונות את השערים ומנעו יציאתם לא"י.

    ו. מבצע "כנפי נשרים" התחלק לשלושה שלבים. מחודש דצמבר 1948 ועד חודש מרץ 1949 פונו ארצה היהודים ש"נתקעו" במושבה עדן (לחוף ים סוף) במחנה עליה שנקרא "גאולה". היתה זו קבוצה של 5500 יהודים.

    ז. השלב העיקרי במבצע החל בחודש יוני 1949. במשך חצי שנה הועלו קרוב ל-43000 (ארבעים ושלושה אלף) מיהודי תימן ארצה.

    ח. בתחילת שנות ה-50 ועד 1956 הצליחה ישראל לחלץ כ-1800 נפשות מיהדות תימן בדרכים עקלקלות -, שחלקן חסויות עד היום ולהביאם לישראל.

    ט. חובה לציין שבנוסף ליהדות תימן הועלתה ארצה במבצע "כנפי נשרים" גם הקהילה היהודית בעדן, שנשלטה אז בידי הבריטים. בנוסף חולצו גם יהודי אריתריאה והמושבה ג'יבוטי.

    י. עליה ברוכה זו של יהדות שורשית ומקפידה על שמירת מצוות, עברה כמה טראומות בלתי נשכחות. הנסיון של גורמי קליטה לכפות על היהודים התימנים לזנוח קיום מצוות. זכורה לגנאי סיפורה של תופעת קיצוץ הפיאות של ילדי תימן. פרשה נוספת, שלא באה על פתרונה עד היום הינה העלמותם של עשרות תינוקות של עולי תימן מבתי החולים בישראל. למרות האמור לעיל קיימת היום תחיה של התרבות האוטנטית של יהודי תימן. עובדה הבולטת בבתי הכנסת, בחידוש החינוך ע"י "המורי", השירה והמוזיקה המקורית, וכתוספת גם המאכלים התימניים המקוריים והאהובים.



    0 תגובות